ការតស៊ូ​ដើម្បី​រំដោះប្រទេស​
   ​នួន ជា ចេញពី​ប្រទេស​ថៃ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៥០ ដោយ​មិនមាន​ភារៈកិច្ច​ជា​កម្មាភិបាល​អ្វី​ទេ គឺ​គ្រាន់តែ​ទទួលខុសត្រូវ​ខាង​ឃោសនា គេ​ហៅថា មន្ទីរ​ឃោសនា​ដែលមាន​ខ្មែរ និង​វៀតណាម ប៉ុន្តែ​វៀតណាម​ជា​អ្នកកាន់កាប់​គ្រប់គ្រង​។ ការងារ​ចម្បង​គឺ​ទៅ​បើក​សាលា​អប់រំ នៅតាម​ភូមិ​ឃុំ អប់រំ​សហគមន៍​នារី​ស្នេហា​ជាតិ អប់រំ​កម្មាភិបាល​ភូមិ​ឃុំ​។ ឯកសារ​អប់រំ​គឺ​អំពី​ការងារ​ប្រាំ​ជំហាន​គឺ ១. ស៊ើបការណ៍ ,២. ឃោសនា ,៣. អប់រំ​, ៤. ចាត់តាំង និង ៥.​ដឹកនាំ​តស៊ូ​។

  ពេលនោះ​គាត់​សង្កេតឃើញថា ទំនាក់ទំនង​រវាង​វៀតណាម ដែល​ទៅជា​មួយ​ខ្មែរ​គឺ​នៅ​ល្អ​ទេ ប៉ុន្តែ​គ្រាន់តែ​វៀតណាម​ព្យាយាម​ធ្វើជា​មេ​លើ​ខ្មែរ​។ ដល់ពេល​ចូលធ្វើ​បដិវត្តន៍​នៅ​ព្រៃ ទើប​គាត់​បានដឹង​កាន់តែច្បាស់​ថា គំនិត​ពីរ​របស់គាត់​កាលពី​ដំបូង​បួស និង បដិវត្តន៍​វា ចែក​ច្បាស់ ហើយ​ដឹងថា​បដិវត្តន៍​គឺជា​គំនិត​ត្រឹមត្រូវ​។
​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៥៣ ខាង​មជ្ឈិមបក្ស​វៀតណាម​បានជ្រើសរើស នួន ជា ទៅ​រៀន​នៅ​វៀតណាម​ខាងជើង​។ វៀតណាម​ជ្រើសរើស​គាត់​ដោយសារ​គាត់​មាន​កម្រិតវប្បធម៌​ខ្ពស់ និង​ស្អាតស្អំ លេចធ្លោ​ជាងគេ​។​ចលនា​បដិវត្តន៍​ក្នុងពេលនោះ​គឺ ប្រឆាំងនឹង​បារាំង​ច្រើនជាង​។ ចំណែកឯ​គណបក្ស​សង្គម​រាស្ត្រនិយម​មិនមែន​ជំទាស់​ច្រើន​ទេ ប៉ុន្តែ​គ្រាន់តែ​គិតថា ជា​បរិវារ​របស់​បារាំង​ដដែល ហើយ​បដិវត្តន៍​មិន​ទទួលស្គាល់​ឯករាជ្យ ឆ្នាំ​១៩៥៣ ទេ​។ ការរៀន​នោះ​គឺ​អំពី​ទស្សនៈ​សកលលោក​ចែកជា​ពីរ​កង​គឺ កុម្មុយនីស្ត និង ចក្រពត្តិ​។

មេខ្មែរក្រហម​ ប៉ុល​ ពត ទៅជួប ហូ ជីមិញ ឆ្នាំ​ ១៩៦៥
ក្នុងពេល​កំពុង​រៀន​គាត់​បាន​មើល​លក្ខខណ្ឌ​ក្នុង​បក្ស​ឃើញថា ក្រោយពេល​រំដោះប្រទេស​ទាំងបី​ពី​អាណានិគមនិយម​បារាំង​ហើយ នឹងមាន​ចាត់ចែង​សហព័ន្ធ​ឥណ្ឌូចិន នួន​ជា ភ្ញាក់​ព្រឺ​ត​ពេល​ឃើញ​ដោយ​គិតថា វៀតណាម​ពិតជា​ដឹកនាំ​ជាមិនខាន​។ លេខា​បក្ស ទ្រឹង ជី​ង ឧស្សាហ៍​និយាយថា ខ្មែរ វៀតណាម លាវ ដូចជា​ផ្ទះ​មាន​បី​បន្ទប់​ក្រោម​ដំបូល​តែមួយ​។ ពេលនោះ​ហើយ​ដែល​គាត់​ចាប់ផ្តើម​សង្ស័យ​ពី​ឧបាយកល​របស់​វៀតណាម​។​
​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៥៦ នួន ជា បានបញ្ចប់​ការរៀនសូត្រ​នៅ​វៀតណាម ហើយ​បាន​ចូលមក​ស្រុក​ខ្មែរ​។ គាត់​ត្រូវបាន​ណែនាំ​ឲ្យ​ស្គាល់ សា​ឡុ​ត ស ជា​លើកដំបូង​។ សា​ឡុ​ត​ស បាន​ពន្យល់​អំពី​សភាពការណ៍​នៅ​ភ្នំពេញ​។ នួន ជា ចាប់ពីពេលនោះ​មក​ទទួល​ខុសត្រូវ​ទាក់ទង​ខាង​ជនបទ​។ ការកសាង​បក្ស​បានចាប់ផ្តើម​ឡើងវិញ ដោយនៅ​ឆ្នាំ​១៩៦០ មហាសន្និបាត​បានសម្រេច​ជ្រើសរើស ទូ សាមុត ឡើង​ធ្វើជា​លេខា និង នួន ជា ជា​អនុ​លេខា​បក្ស​។
​នៅ​បន្ទាប់ពី​មាន​រដ្ឋប្រហារ​ទម្លាក់​ស​ម្តេច​ព្រះ នរោត្តម សីហនុ ឆ្នាំ​១៩៧០ សម្តេច​បាន​អំពាវនាវ​ឲ្យ​កូនចៅ​ចូល​ព្រៃម៉ាគី ដែល​នេះ​ជាការ​ជួយ​ដល់​ខ្មែរក្រហម​។ ពេលនោះ​ចលនា​បដិវត្តន៍​បាន​អប់រំ​មិត្តៗ​ឲ្យ​ចុះទៅ​មូលដ្ឋាន និង​ចាប់ផ្តើម​វាយយក​អាវុធ​តាម​ប៉ុស្តិ៍ប៉ូលីស​។ ពេលនោះ​ការតស៊ូ​ដោយ​អាវុធ​ចាប់ផ្តើម​ឡើង​ដោយ​ហិង្សា​។

​ ​ក្រោយ​រំដោះ ឆ្នាំ​១៩៧៥ នួន ជា នៅតែមាន​តួនាទី​ជា​អនុ​លេខា​ក្ស​កុម្មុយនីស្ត​កម្ពុជា​ដដែល និង​ត្រូវបានតែងតាំង​ជា​ប្រធានសភា​ប្រជាជន​សម្រាប់​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​ប្រជាធិបតេយ្យ​ពី​ឆ្នាំ​១៩៧៥ ដល់ ឆ្នាំ​១៩៧៩ គឺជា​របប​មួយ​ដែល​ត្រូវបាន​ចោទប្រកាន់ថា បានធ្វើ​ឲ្យ​ប្រជាជន​ប្រមាណ​ជិត​ពីរលាន​នាក់​បាន​ស្លាប់បាត់​បង់ជីវិត​។
ដឹកនាំដោយ វ៉ាង ដុងស៊ីង (ឆ្វេង) ទស្សនកិច្ចប្រទេសកម្ពុជាក្នុងខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ១៩៧៨ ទទួលស្វាគមន៍ និងអមដំណើរ ពីព្រលានយន្តហោះដោយ ប៉ុល ពត នួន ជា (ស្តាំខាងក្រោយ)​ និងខៀវ សំផន។ (រូបថតៈ បណ្ណសារមជ្ឈមណ្ឌលឯកសារកម្ពុជា) 

មូលហេតុ​របស់ នួន ជា
​ ​គាត់​បានលើកឡើង​អំពី​ការស្លាប់​របស់​ប្រជាជន​ថា វា​មាន​បញ្ហា​ពីរ​ដោយឡែក​ពីគ្នា​។ ទីមួយ​គឺ​ការស្លាប់​បាត់បង់​ជីវិត​ប្រជាជន​ស្លូតត្រង់ និង​មួយទៀត​គឺ​ការស្លាប់​របស់​ក្រុម​ក្បត់​នៅក្នុង​បក្ស ដោយសារតែ​ពួកគេ​មិន​ស្ថិតនៅក្នុង​បក្ស​ទៀត​ទេ ព្រោះ​ពួកគេ​បាន​ក្បត់ និង​ត្រូវបាន​ចាត់ទុកថា ជា​ភ្នាក់ងារ​បម្រើ​បរទេស ដែល​ត្រូវតែ​សម្លាប់ចោល​។ គាត់​ក៏​បន្ថែមទៀតថា ប៉ុល ពត ជា​អ្នកសម្រេចចិត្ត​ចុងក្រោយ​សម្រាប់​ការសម្លាប់​នេះ​។ គាត់​ក៏បាន​លើកឡើង​ដែរ​ថា ប៉ុល ពត និង គាត់ មិនដឹង​ច្រើន​ទេ​អំពី​ការសម្លាប់​ប្រជាជន​ស្លូតត្រង់ ក៏ប៉ុន្តែ​គាត់​ទទួលស្គាល់​ការសម្លាប់​កម្មាភិបាល​ក្បត់​។ នៅពេលដែល​ឆ្លើយ​នឹង​សំណួរ​ថា តើ​ជាការ​ត្រឹមត្រូវ​ទេ ក្នុងការ​សម្លាប់​ជន​ក្បត់​? គាត់​បាន​ឆ្លើយថា «​បើ​ថា​ទៅ វា​ថា​ឯង​ឃោរឃៅ ប៉ុន្តែ​យើង​មើល គិត​មើល​អីចេះ សម​មិន​សម មើល​គ្រោះថ្នាក់​ចំពោះ​ជាតិ​ប៉ុនណា​? កុំ​ឲ្យ​មើល​ជា​បុគ្គល​។ បើ​ពួក​អស់ហ្នឹង​នៅ គ្រោះ​ថា្នក់​របស់​ជាតិ​ប៉ុនណា​? ត្រូវ​មើល​អញ្ចឹង​បានឃើញ មើល​ទំហំ​វា អាហ្នឹង​នៅ​នឹង​ទស្សនៈ​។ ទំហំ​វា​ប៉ុនណា​? គ្រោះថ្នាក់​មិនតិច​ទេ​ណា​។ មិនមែន​តូចតាច​ទេ មិនមែន​រឿង​ធម្មតា​ទេ មិនមែន​រឿង​បាត់បង់​ទឹកដី​មួយ​ចំអាម ពីរ​ចំអាម​ឯណា រឿង​បាត់បង់​ទឹកដី​ប្រទេសមួយ​…​ជាតិ​កម្ពុ​ជាមួយ​ទាំងមូល ហើយ​បាត់បង់​រហូត​រាប់​សត​វត្សរ៍ មិន​ងាយ​រើ​ទេ បើ​ពួក​ហ្នឹង​នៅ​។ កូនចៅ​ជំនាន់​ក្រោយ វា​ទៅជា​ស្អី​? រូប​ភាពជា​ខ្មែរ ប៉ុន្តែ​ខ្លឹមសារ​ជា​ស្អី​? អាហ្នឹង​យើង​ត្រូវ​ថ្លឹង​មើល​អាហ្នឹង បាន​ហ៊ាន​វិនិច្ឆ័យ ថា​ការដោះស្រាយ​ហ្នឹង​ត្រូវ​។ ប៉ុន្តែ បើ​មិន​មើល​ឲ្យ​ទូលាយ មើល​ឃើញតែ​ចង្អៀត ឃើញ​ពី​រឿង​អាណិតអាសូរ​គ្នា អាហ្នឹង​អត់​ទេ ប្រទេសជាតិ​ទៅហើយ​» គឺ​មានន័យថា ធ្វើ​ខ្ញុំ​យួន​យូរអង្វែង​។

រហូត​គេ​ក្តាប់បាន​ហើយ ស្មោះត្រង់​នឹង​គេ​ហើយ​។ ដូច្នេះហើយ ដើម្បី​កសាង​សង្គម​មួយ​ថ្មី គឺត្រូវធ្វើ​បដិវត្តន៍ «​គឺ​លុបលាង​អាចាស់​ចោល​ទៅ អ្វីដែល​វា​អន់ថយ​កុំ​យកមក​ធ្វើ​ទៀត គឺ​អ្វីដែល​ថ្មី ដែល​ចម្រើន​យកមក​។ ឯ​ដឹកនាំ​ពីមុន​គឺថា យ៉ាងម៉េច​? របប​ចាស់ គឺ របប​សក្តិភូមិ ក្រាប​លុត ពុករលួយ ពាលា​អាវាសែ ស្រីសំផឹង ស្រី​ញី ស្រីខូច​អី​ពាសពេញ​សង្គម បោកប្រាស់​។ ល្អ​ទេ អាហ្នឹង​? ទៅយក​តាម​ហ្នឹង​បានទេ​? អត់​បានទេ ត្រូវ​ដោះស្រាយ​ឲ្យ​ស្អាត​។ នេះ​ត្រូវ​ដោះស្រាយ​ឲ្យ​ស្អាត មិនមែន​សម្លាប់​ទេ គឺ​កុំ​ឲ្យ​មាន​បញ្ហា​អញ្ចឹង​ទៀត​។ អានេះ​ហៅថា បដិវត្តន៍ គឺ​ប្រើ​ឲ្យ​ទៅ​ចម្រើន​ឡើង​។ ដូច្នេះ មិនមែន​ផ្លាស់​មនុស្ស​ឯណា គឺ ផ្លាស់​របប … មិនមែន​ផ្លាស់ប្តូរ​តែ​មេដឹកនាំ​ទេ គឺ​ផ្លាស់ប្តូរ​សង្គម​តែម្តង គឺ​ឲ្យ​សង្គម​ទៅជា​សង្គម​ចម្រើន សង្គម​ឈានទៅ​សង្គមនិយម គឺថា​រួមគ្នា​រស់ រួមគ្នា​បង្កបង្កើនផល មានអី​ជួយ​ឧបត្ថម្ភគ្នា​ទៅវិញទៅមក កុំ​ឲ្យ​ជិះជាន់​គ្នា គឺ​បានសេចក្តីថា កម្ចាត់​ការជិះជាន់​ក្នុងសង្គម កុំ​ឲ្យ​មាន​វណ្ណៈ​ជិះជាន់​មនុស្ស កុំ​ឲ្យ​មាន​វណ្ណៈ​ជិះជាន់​វណ្ណៈ​។ ទាំងអស់គ្នា​មាន​ហូប មាន​ចុក មាន​ស្លៀក​មាន​ពាក់​ស្មើគ្នា នេះ​បាន​គេ​ហៅថា របប​ស្អាតស្អំ របប​មួយ​ភ្លឺស្វាង របប​មួយ​ដែល​សុខសន្តិភាព​។ នេះ​ជា​ទិសដៅ ប៉ុន្តែ​ទៅ​វា​មិនបាន វា​បំផ្លាញ [​តាម​]​សង្គ្រាម​ចារកម្ម វា​បំផ្លាញ​យើង​ភ្លាម​»​។ 

ចំពោះ​ការ​កម្ចាត់​គឺ​មានន័យថា «​កម្ចាត់​ធាតុ កម្ចាត់​ចរិត​ដែល​ប្រើ​អំណាច​អាជ្ញា​។ ការកសាង​បក្ស គឺថា កុំ​ប្រើ​អាជ្ញា កុំ​ប្រើ​អំណាច ហើយ​កុំ​ខូច កាច​នឹង​ស្រី​ញី កុំ​វក់​នឹង​ស្រា កុំ​លុយកាក់​។ លុយកាក់​នេះ​ចង់​និយាយ​អំពី​សម្ភារ​។ បើ​សម្ភារ​វា​គ្របដណ្តប់​ហើយ វា​ទៅជា​បុគ្គលនិយម​។ ដូច្នេះ​ការកសាង​ប្រទេស​គឺ​កម្ចាត់​ធាតុ​បុគ្គលនិយម កម្ចាត់​ធាតុ មិនមែន​កម្ចាត់​មនុស្ស​ទេ កម្ចាត់​ធាតុ​បុគ្គលនិយម ធាតុ​អត្តនោម័តិ ធាតុ​អាត្មានិយម​។ ស្អី​ក៏​ខ្លួនឯង​ត្រូវ ស្អី​ក៏​ខ្លួនឯង​ពូកែ ស្អី​ក៏​ខ្លួនឯង​មិន​ខុស​។ អានេះ​ខ្ពស់​ណាស់ ផលប្រយោជន៍​គឺ​ផលប្រយោជន៍​បុគ្គល មិនមែន​គិត​ផលប្រយោជន៍​រួម​ឯណា​»​។ គាត់​បាន​និយាយទៀតថា «​បើ​ទុក​ពួក​ហ្នឹង​បាត់​ប្រទេសជាតិ បាត់​ប្រជាជន ស្លាប់​ប្រជាជន បាត់​ប្រទេស​កម្ពុជា គ្មាន​កម្ពុជា​សល់​ដល់​ឥឡូវ​ហ្នឹង​ទេ​។ អាហ្នឹង​សម្លាប់​ជាតិ​។ ផ្ទាល់ខ្លួន វា​តែងតែមាន​មនោសញ្ចេតនា​អី​ខ្លះ ក៏ប៉ុន្តែ​គាត់​បែងចែក​ផ្ទាល់ខ្លួន​ហើយនឹង​រួម​ច្បាស់​។ បើ​គិត​រួម យើង​យក​ផ្ទាល់ខ្លួន​ជា​មនោសញ្ចេតនា ធ្លាប់​រាប់អាន​គ្នា ធ្លាប់​អី​គ្នា ហើយ​ជាតិ​ទាំងមូល​ត្រូវយក​អ្នកណា​? គាត់​យកជាតិ​ហើយ ឯ​ផ្ទាល់ខ្លួន​ទុក​ដោយឡែក​សិន ដោះស្រាយ​សិន​ទៅ​»​។ គាត់ «​គ្មាន​ការសោកស្តាយ​អី​ទេ ចំពោះ​ការបាត់បង់​ពួក​ហ្នឹង​។ គាត់​សោកស្តាយ​ជាតិ​របស់គាត់​ជាង​។ ជាតិ​គាត់​ប្រឡាក់​ប្រឡូក​អញ្ចឹង​ទៅហើយ គាត់​សោកស្តាយ​ជាង​។ គាត់​ស្តាយ​មាគ៌ា ស្តាយ​គោលជំហរ​របស់​កម្ពុជា​ប្រជាធិបតេយ្យ គាត់​ស្តាយ​ដែល​ពួក​ហ្នឹង​វា​ធ្វើ​ខូច​អស់ហើយ​» ។​



Pol Pot & China: Phnom Penh, November 4, 1978
(រូបឈរកណ្តាលខាងស្ដាំ)៖ ប៉ុល ពត នាយករដ្ឋមន្រ្តី និងលេខាបក្សកុម្មុយនីស្តកម្ពុជា អមដោយ វ៉ាង តុងស៊ិន អនុប្រធានគណៈកម្មាធិការមជ្ឈឹមបក្សកុម្មុយនីស្តចិន។ (រូបនៅពីក្រោយ វ៉ាង តុងស៊ិន)៖ ខៀវ សំផន ប្រធានគណៈប្រធានរដ្ឋ កម្ពុជាប្រជាធិបតេយ្យ។ (រូបខាងឆ្វេងទី១)៖ ហ៊ូ យ៉ាបាង អគ្គលេខាធិការគណៈកម្មាធិការមជ្ឈឹមបក្សកុម្មុយនីស្តចិន។ (រូបខាងឆ្វេងទី២)៖ នួន ជា ប្រធានសភាតំណាងប្រជាជន និងអនុលេខាបក្សកុម្មុយនីស្តកម្ពុជា។

នួន ជា តទល់​នឹង​តុលាការ​
​នៅ​ថ្ងៃ​ដំបូង​នៃ​សវនាការ នួន ជា បង្ហាញ​បំណង​ចង់​បំភ្លឺ​ការពិត​ដែល​កើតមានឡើង​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ដើម្បី​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​មួយ​ដ៏​ត្រឹមត្រូវ​។ គាត់​ចាប់ផ្តើម​ដោយ​រិះគន់ថា តុលាការ​នេះ​មិនមាន​ភាពយុត្តិធម៌​សម្រាប់​គាត់​តាំង​ពីដំបូង​មកម្ល៉េះ ដោយហេតុថា យកតែ​បញ្ហា​មួយចំណែក​ប៉ុណ្ណោះ​មក​ជំនុំជម្រះ​។ គាត់​និយាយថា សត្វ​ក្រពើ​មួយ​ទាំងមូល គេ​យកតែ​ខ្លួន​មក​និយាយ តែ​មិន​យក​ក្បាល និង កន្ទុយ ដែលជា​ផ្នែក​សំខាន់​ក្នុង​ការបម្រើ​ដល់​សកម្មភាព​រាល់ថ្ងៃរ​ប​ស់វា ឬ​ក្នុងន័យ​ម្យ៉ាង​ទៀតថា ឫសគល់ និង​បច្ច័យ​របស់​វា គឺជា​អ្វីដែល​បានកើត​ឡើង​តាំង​ពីមុន​ឆ្នាំ​១៩៧៥ និង ក្រោយ​ឆ្នាំ​១៩៧៩ ដែល​តុលាការ​នេះ​មិន​យកមក​ពិចារណា ។

​តុលាការ​បានសម្រេច​មិន​យក​សំណុំរឿង​ទាំងមូល​មក​ដេញដោល ប៉ុន្តែ​ផ្ទុយទៅវិញ​ដោយ​គិតពី​វ័យ​របស់​ជនជាប់ចោទ តុលាការ​បាន​បំបែក​នីតិវិធី ដោយ​យកតែ​ផ្នែក​នៃ​ការជម្លៀស​ប្រជាជន​នៅ​ដំណាក់កាល​ទី​១ និង​ទី​២ មក​កាត់សេចក្តី​។ នៅពេល​សំណុំរឿង ០០២/០១ ត្រូវបាន​បញ្ចប់​ដោយ នួន ជា ត្រូវបាន​កាត់ទោស​ឲ្យ​ជាប់ពន្ធនាគារ​អស់​មួយជីវិត តុលាការ​បានរៀបចំ​សំណុំរឿង​តូច​មួយ​ទី​ពីរ​មួយទៀត​គឺ​សំណុំរឿង ០០២/០២ ដែល​គ្រប ដណ្តប់​លើ​អង្គហេតុ ការផ្លាស់​ទីលំនៅ​ប្រជាជន​នៅ​ដំណាក់កាល​ទី​២ ដែល​កម្រិត​ត្រឹម​ការប្រព្រឹត្ត​លើ​ជនជាតិ​ចាម សហករណ៍​ត្រាំកក់ ការដ្ឋាន​ទំនប់​ត្រពាំងថ្ម ការដ្ឋាន​ទំនប់​១​មករា ការដ្ឋាន​សាងសង់​ព្រលានយន្តហោះ​កំពង់ឆ្នាំង មន្ទីរ​សន្តិសុខ​ស​-២១ មន្ទីរ​សន្តិសុខ​ក្រាំង​តា​ចាន់ មន្ទីរ​សន្តិសុខ​អូរ​កន្សែង មន្ទីរ​សន្តិសុខ​ភ្នំ​ក្រោល ការប្រព្រឹត្ត​លើ​ពុទ្ធសាសនិក ការប្រព្រឹត្ត​លើ​ជនជាតិ​ចាម ដោយ​មិន​រួមបញ្ចូល​មន្ទីរ​សន្តិសុខ​ក្រូចឆ្មារ ការប្រព្រឹត្ត​លើ​ជនជាតិ​វៀតណាម ដោយ​មិន​រួមបញ្ចូល​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​ដែល​បាន​ប្រព្រឹត្ត​ដោយ​កងទ័ព​បដិវត្តន៍​កម្ពុជា​នៅលើ​ទឹកដី​វៀតណាម និង​ការដាក់​បទបញ្ជា​អំពី​ការ​រៀបការ​។ នៅ​ថ្ងៃទី​១៦ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ ២០១៨ អង្គជំនុំជម្រះ​សាលាដំបូង​បានចេញ​សាលក្រម​សម្រាប់​សំណុំរឿង​ចុង​ក្រោយនេះ​ដោយបាន​ដាក់ទោស នួន ជា ឲ្យ​ជាប់ឃុំ​មួយជីវិត​ចំពោះ​រាល់​បទ​ចោទ​ទាំងអស់​។

នួន ជា បាន​ឆ្លើយតប​ទៅនឹង​សាលក្រម​ដែល​ផ្តន្ទាទោស​គាត់​អស់​មួយជីវិត​ថា «​អត់​អី​ទេ ព្រោះ​ខ្ញុំ​វិភាគ​មុន​ហើយ​មុខជា​ទៅ​ផ្លូវ​ហ្នឹងហើយ​។ ខ្ញុំ​មិន​សោកស្តាយ​ទេ ប៉ុន្តែ​ខ្ញុំ​ឈឺចាប់​ចំពោះ​តុលាការ​នេះ ប៉ុន្តែ​ខ្ញុំ​មិន​អស់សង្ឃឹម​ទេ​។ ពីព្រោះ​ដូច​ខ្ញុំ​ជម្រាប​ប្រាប់​អញ្ចឹង អា​រឿង​ផ្ទាល់ខ្លួន​របស់ខ្ញុំ​មិន​អី​ទេ ប៉ុន្តែ​អា​រឿង​យុត្តិធម៌​ប្រជាជន​ទាំងមូល​នេះ​វា​សំខាន់​សម្រាប់​ប្រទេសជាតិ ព្រោះ​ខ្ញុំ​តែម្នាក់ឯង​មាន​ស្អី​។ ប៉ុន្តែ​តុលាការ​នេះ​វា​ប៉ះពាល់​ដល់​ប្រជាជន យុត្តិធម៌​របស់​ជាតិ​ទាំងមូល​។ យុត្តិធម៌​គ្មានទេ​ក្នុង​សកលលោក ។​យុត្តិធម៌​នៅលើ​អ្នកកាន់អំណាច​។ អ្នកណា​កាន់អំណាច​គេ​ថា​យុត្តិធម៌​។ យុត្តិធម៌​ដើម្បី​អ្នកកាន់អំណាច មិនមែន​យុត្តិធម៌​របស់​ប្រជាជន​ទេ​។ សច្ចធម៌​មាន វា​ជា​ធម៌​មិនចេះ​ស្លាប់​។ យុត្តិធម៌​ប្រែប្រួល​ទៅតាម​អ្នកកាន់អំណាច​។ ដូច្នេះ​ខ្ញុំ​នៅតែ​ថា ខ្លួន​ខ្ញុំ​ស្នេហា​ជាតិ ដឹងថា ខ្ញុំ​ត្រឹមត្រូវ​ព្រោះ​ខ្ញុំ​តស៊ូ​ដើម្បី​ជាតិ ប៉ុន្តែ​អ្នកឯង​អយុត្តិធម៌​មកលើ​ខ្ញុំ ព្រោះ​អ្នកឯង​មានអំណាច​។ អំណាច​របស់​អ្នក​អយុត្តិធម៌​។ ខ្ញុំ​មិន​បដិសេធ​អ្នក​ដែល​រងគ្រោះ​ទេ​។ ខ្ញុំ​និយាយ​តែ​មាគ៌ា​របស់​បក្ស​កុម្មុយនីស្ត​កម្ពុជា គឺ​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នកក្រ​មាន​ហូប មាន​ចុក មាន​ស្លៀក មាន​ពាក់ ឲ្យ​ផុតពី​ការជិះជាន់​។ ខ្ញុំ​ចូលរួម​មរណទុក្ខ​ខាង​ផ្លូវចិត្ត​ជាមួយ​អ្នករងគ្រោះ​។ ខ្ញុំ​មិន​សូម​អភ័យទោស​ទេ ព្រោះ​ខ្ញុំ​គ្មាន​ខុស​អ្វី​។ ខ្ញុំ​ចូលរួម​មរណទុក្ខ​សោកស្តាយ​»​។​
​នួន ជា បាន​ស្លាប់​នៅ​ថ្ងៃទី​៤ ខែសីហា ឆ្នាំ​២០១៩​។ សាកសព​របស់គាត់​ត្រូវបាន​បូជា​នៅ​ថ្ងៃទី​៩ ខែសីហា ឆ្នាំ​២០១៩៕
ប្រភពពី :   http://www.rasmeinews.com